zondag 6 januari 2013

Hoe een streng een bol word: parapluhaspel en bolwinder

Laatst werd me gevraagd hoe ik een streng wol opwind tot een bol.
Tot voor kort was dat veul werk:
Streng over stoelleuning hangen, steeds een beetje afwinden en met de hand opdraaien tot een bol:



















Niet zo handig, want het duurt LANG, is omslachtig, risico van in de knoop raken, lastig om niet te strak op te winden maar ook niet te los....

Dat moest anders, maar hoe dan?

Via internet kwam ik achter het bestaan van een bolopwinder en parapluhaspel,
maar om dat nieuw te kopen vond ik een te grote uitgave.
Na lang speuren vond ik eindelijk een tweedehands set voor een leuke prijs:





































Geen idee hoe oud dit al is, aan de verpakking te zien ouder dan ik, jaren 60/70 misschien?






 



Je hangt de streng om de haspel en draait m strak, er kunnen dus verschillende maten strengen op:

 Draaien-draaien-draaien....



















Resultaat: prachtige gelijkmatig opgewonden bollen!



En tijdwinst: waar ik gewoonlijk gerust een dag bezig was, heb ik nu in een klein uurtje 12 strengen wol opgewonden!


1 opmerking: